چاکرای پنجم یا چاکرای ویشودهی را چقدر می‌شناید؟

در مطالب قبلی در مورد چاکرا، اشاره کردیم هر آدمی نيرويی بالقوه براي تکامل در خود دارد و انسان چیزی فراتر از توده‌های عصب، ماهیچه، استخوان و خون است و در مطلب چاکرا چیست مفصل در مورد چیستی چاکراها صحبت کردیم. در ادامه معرفی هفت چاکرای اصلی، در این نوشته قصد داریم به معرفی و بررسی چاکرای پنجم، چاکرای ویشودهی بپردازیم پس در ادامه همراه ما باشید.

چاکرای ویشودهی یا چاکرای گلو چیست؟

چاکرای پنجم، چاکرای ویشودهی نام دارد که به معنای تصفیه کننده بسیار قوی است. این چاکرا تصفیه کننده است و از جریان سموم جلوگیری می‌کند. جایگاه چاکرای پنجم که با نام چاکرای گردن نیز شناخته می‌شود، در گودی گردن است و سمبل آن نیلوفر شانزده برگ، عنصر آن اتر و رنگ آن آبی است.

چاکرای گلو با حس شنوایی و غدد تیرویید و پاراتیرویید مرتبط است و با اندام‌های گلو، ریه، مری، فک، نایژه‌ها، تارهای صوتی، گونه‌ها و پشت گردن در ارتباط مستقیم است.

چاکرای پنجم به دروازه روح نیز معروف است و الهام و درک بالای آگاهی، دستاورد این چاکرا است. در متون کهن هند صحبت از ماده‌ای می‌شود که از چاکرای ششم می‌آید، در ویشودهی به‌صورت شهد جمع شده و باعث طول عمر می‌گردد و اگر به چاکرای مانی پورا بریزد، آنجا سوخته و موجب بیماری، کهولت و مرگ می‌شود.

اگر این چاکرا متعادل باشد خودتان را به بهترین وجه ممکن می‌شناسید، استقلال و انبساط و خلاقیت در شما شکل می‌گیرد، دستیابی به سطوح لطیف وجود اتفاق می‌افتد و صدای نافذ و دلنشین پیدا خواهید کرد که در دل همه اثر گذار خواهد بود.

برای پاکسازی و شارژ ویشودهی بر روی زمین دراز کشیده و به آسمان آبی تمرکز کنید. این تمرین انقباض و گرفتگی گلو را از بین می برد. مشاهده دریای آبی نیز همین اثر را دارد. مانترای ویشودهی (هام) و نت آن (سل) است. جهت چرخش آن در آقایان از راست به چپ و در خانم‌ها از چپ به راست است.

چاکرای ویشودهی و تعادل این چاکرا

چاکرای پشت ویشودهی به مرکز حرفه مربوط است. متعادل بودن این چاکرا موجب موفقیت شخص در شغل و حرفه‌اش می‌شود و اگر نامتعادل باشد، شخص علاقه کاری نخواهد داشت.

چاکرای گلو با صدا و ابراز وجود، گفتار و ارتباط با دیگران در ارتباط است و توانایی صادقانه صحبت کردن، دریافت، ابلاغ و شبیه‌سازی اطلاعات و ارتباط یافتن با حقیقت درون با پنجمین چاکرا، که مرکز دگرگون سازی و تغییر است، در ارتباط‌اند.

برخی از مشخصه‌های چاکرای گلو

چاکرای گلو یا ویشودهی یک‌سری مشخصه‌های مربوط به خود را دارد، از قبیل رنگ، عنصر، جایگاه و … که شناختن آن‌ها می‌تواند به شما در فعال‌سازی و متعادل‌سازی این چاکرا کمک کند. در ادامه به برخی از مشخصه‌های این چاکرا اشاره خواهیم کرد.

رنگ: فیروزه‌ای

عنصر: اتر

جایگاه: گلو، گردن

اندام‌های مرتبط در بدن: گلو، گردن، گوش ها، فک، دهان، دندان، لثه، زبان، غده تیروئید

خصیصه‌های اصلی: ارتباط، خلاقیت، بیان، خضوع، ابراز عقاید

عصاره گل: کوزموس، گل میمون، سیاه کاج ( شربین ) یا کاج فرنگی

روغن‌ها: بابونه، پرتقال، رزماری

غذا: میوه‌ها (به خصوص توت جنگلی و تمشک)

قوه: شنوایی

نشانه‌های نامتعادل بودن چاکرای پنجم

عدم تعادل چاکرای پنجم نیز مانند سایر چاکراها، یک‌سری پیامدهای روحی و روانی و پیامدهای فیزیکی به همراه دارد.

از پیامدهای روحی و روانی عدم تعادل چاکرای ویشودهی می توان به ناتوانی در ابراز احساسات، سرخوردگی، احساس رکود و رخوت، ترس، ناتوانی در برقراری ارتباط و فرو خوردن خشم، خیانت، انتقاد از خود و دیگران، عدم اعتماد به نفس، پرحرفی، ناتوانی در بیان عقاید، کم‌رویی، بیش از حد خودسر بودن اشاره کرد.

از طرف دیگر، پیامدهای فیزیکی عبارتند از گلودرد، التهاب حنجره، مشکلات دندان، حساسیت‌های پوستی، عفونت گوش، بی‌حالی، بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی، بیماری‌های دندانی و مفصل فک، التهابات، پرکاری تیروئید، گرفتگی گردن، کتف درد، لکنت زبان، اخلال در دقت وتمایل بیش از حد به ورزش.

اگر بخواهیم عدم تعادل چاکرا را به دو بخش پرکاری و کم‌کاری چاکرا تقسیم کنیم، باید توجه داشته باشیم که هر کدام از این دو عدم‌تعادل نیز نشانه‌های مخصوص به خود را دارند که دانستن آن‌ها، می‌تواند در تلاش آگاهانه شما برای ایجاد تعادل در ویشودهی کارگشا باشد.

اگر به‌واسطه این‌که ﻣﺪﺍﻡ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺮﻑ ﺯﺩﻥ ﻫﺴﺘﯿﺪ، ﺍﺻﻼ به ﺣﺮﻑ دیگران ﮔﻮﺵ ﻧﻤﯽ‌ﮐﻨﯿﺪ؛ یا ﺑﺎ ﺻﺪﺍﯼ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﺻﺪﺍﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺭﺍ ساکت ﻣﯽ‌ﮐﻨﯿﺪ، احتمالا چاکرای پنجم شما پرکار است.

در مقابل، اگر ﺍﺯ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﮔﺮﯾﺰﺍﻥ ﻫﺴﺘﯿﺪ، ﺩﺭ ﻣﻮﺍﻗﻌﯽ ﮐﻪ ﻻﺯﻡ ﺑﺎﺷﺪ ﺣﺮﻑ ﺩﻟﺘﺎﻥ ﺭﺍ  ﻧﻤﯽ‌ﺯﻧﯿﺪ، ﺧﺠﺎﻟﺘﯽ ﻫﺴﺘﯿﺪ ﻭ ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﯿﺪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻄﺮﺡ ﮐﻨﯿﺪ، چاکرای پنجم شما دچار کم‌کاری شده است.

 ترس از روابط و ارتباط برقرار کردن و صحبت کردن در جمع، از علایم نامتعادل بودن چاکرای گلو است و این چاکرا را کوچک می‌کند. چاکرای  ویشودهی یا چاکرای گلو، با سخنان نیکو و آگاهی بخشی به انسان‎ها متعادل می‌شود و با دروغ، تهمت، سخنان ناپسند و کلمات رکیک آسیب می‌بیند.

این علائم نشانه تعادل چاکرای پنجم هستند!

هنگامی که چاکرای ویشودهی در حال تعادل باشد می‌توان به بهترین نحو حقایق را بیان کرد، احساس تعادل و تمرکز و فعالیت داشت و به خوبی اظهار نظر و ابراز وجود کرد. در واقع، ﺍﯾﻦ ﭼﺎﮐﺮﺍ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻭ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﺩﺍﺭﺩ.

نشانه‌های تعادل پنجمین چاکرا عبارتند از:

  • قابلیت برقراری ارتباط به صورت شفاهی، نوشتاری یا هر شکل خلاقانه‌ای را دارید.
  • اطمینان به عقاید و توانایی بیان عقایدتان را دارید.
  • ظرفیت گوش کردن و صحیح شنیدن را دارید.
  • نیرو و تاثیر زبان آگاه هستید و به آن توجه می‌کنید.
  • ﺍﺯ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺗﺮﺳﯽ ﻧﺪﺍﺭﯾﺪ.
  • ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﯾﺪ ﺑﻪ ﺣﺮﻑ‌ﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﮔﻮﺵ ﺩﻫﯿﺪ ﻭ ﻧﻈﺮﺍﺕ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﮐﻨﯿد.

چاکرای ویشودهی و برقراری ارتباط موثر

برای تعادل چاکرای پنجم این کارها را انجام بدهید!

در بخش می‌خواهیم به فعالیت‌های سودمند برای تعادل پنجمین چاکرا بپردازیم. فعالیت‌های زیر می‌تواند نقش مؤثری در تعادل چاکرای ویشودهی داشته باشد:

  • آواز بخوانید.
  • با صدای رسا و واضح صحبت کنید.
  • شعر بخوانید (یا بسرایید).
  • خاطرات روزانه‌تان را یادداشت کنید.
  • نقاشی کردن را امتحان کنید.
  • از دروغ‌گویی پرهیز کنید.
  • کلمات رکیک به کار نبرید.
  • ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺣﺮﻑ ﺑﺰﻧﯿﺪ ﺑﻪ ﻧﺪﺍﯼ ﺩﻟﺘﺎﻥ ﮔﻮﺵ ﮐﻨﯿﺪ.
  • ﺑﺎ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺑﻪ ﻧﻔﺲ ﻭ ﺟﺪﯼ ﻭ ﺷﻔﺎﻑ ﺣﺮﻑ ﺑﺰﻧﯿﺪ.

متعادل‌سازی چاکرای ویشودهی با لذت بردن از طبیعت

نور آبی شفاف صاف، واکنشی دردرون چاکرای ویشودهی ایجاد می‌کند‌. برای جذب کامل رنگ آبی آسمانی، روی زمین دراز بکشید و ریلکس کنید. وجود درونی‌تان را رو به گستردگی لایتناهی باز کنید. احساس خواهید کرد که چگونه ذهن‌تان باز و پاک می‌شود و چگونه انقباض و گرفتگی چاکرای گلو و فضای تحت تاثیر آن به تدریج از بین می‌رود و حالا قلب شما آماده پذیرفتن پیام الهی است.

انعکاس آسمان آبی در کش و قوس شفاف آب، اثر وسعت دهنده و آزاد کننده‌ای بر احساسات‌تان دارد و صدای آرام امواج شما را از عواطف و احساسات نهفته‌تان و این‌که به شما چه می‌خواهند بگویند، آگاه می‌سازد. اگر اجازه دهید که امواج انرژی‌های آسمان و آب در شما و ذهن و احساسات‌تان نفوذ کنند، یک‌دیگر را کاملا بهبود می‌بخشید.

برای آشنایی کامل با چاکرای ویشودهی می‌توانید در ورکشاپ آموزشی چاکرای ویشودهی ثبت‌نام و شرکت کنید.

اگر مطالب دیگری مدنظر دارید تا به این مطلب اضافه کنید و یا نقد یا پیشنهادی دارید، در قسمت نظرات از آن‌ها استقبال می‌کنیم.

آیا این مقاله مناسب بود؟

برروی ستاره ها کلیک کنید

خیلی مناسب 4.2 / 5. شمارش آرا: 15

تا این لحظه رای داده نشده است.

نوشتن دیدگاه

عضویت خبرنامه

برای دریافت جدیدترین مقالات، اطلاع از جشنواره‌ها و دوره‌های جدید طاتا آکادمی در خبرنامه ثبت‌نام کن!